Întâlnirea cu pedagogia Waldorf am avut-o prin intermediul unor cărți de pedagogii alternative, la început teoretic, iar apoi o dată cu intrarea la grădiniță a fetiței mele, mult mai concret și practic. Pentru mine, prin ochii mei de adult, a fost dragoste la prima vedere, am fost pur și simplu fermecată de camerele inundate de firesc, de natural, de sentimentul de acasă.
O lumină simplă și curată te înconjoară de îndată ce pășești în acest spațiu al poveștilor, al “gălăgiei” vesele de copii. O impresie aparte se naște în suflet privind culorile pastelate, ambianța caldă, domoală și lucrușoarele cu care se joacă micuții. Din aceste simple impresii încep să se creeze gesturi interioare deosebit de importante pentru adult și pentru societate. Gustul pentru armonie, pentru frumos și natural. Apoi m-am întâlnit cu micile ritualuri sau ritmurile. Ritmul zilei, al săptămânii, al anului îl familiarizează și formează pe copil cu acea curgere și raportare sănatoasă cu natura și universul.
Încă din primii ani de viață, mai multe aspecte din dezvoltarea copiilor depind, într-o mare măsură, și de conectarea cu natura. Energia noastră și a copiilor este mereu la cote maxime atunci când nu ne lipsește aerul curat și lumina naturală – elemente care ne țin veseli și sănătoși. De aceea am căutat o grădiniță care să bifeze această dorință a noastră. M-a încântat faptul că la Waldorf copiii erau zilnic scoși afară în curte, unde aveau un colț cu iarbă, copaci, un nisipar, dar și o curte mare unde puteau alerga în voie. Săptămânal mergeau și în parcul din apropiere. Zilnic, indiferent de vreme (cu excepția cazurilor de vreme extremă) copiii ieșeau afară la joacă, cu frunze, crengi, pământ, nisip sau pietricele. Alergau în ploaie, săreau în băltoace și exploarau împrejurimile, liberi și plini de curiozitate.
Mi s-a părut absolut încântător, că în sala de clasă au un colț, numit “Masa Anotimpurilor”. Este un loc bine determinat în spațiul grupei, unde schimbările din natură și anotimpul respectiv, precum și anumite sărbători din cursul anului, pot fi sugerate zilnic prin elemente precum: suprafețe textile în culori specifice anotimpului, păpuși de masă confecționate din materiale naturale de către educatoare, plante naturale, fructe, mușchi, pietricele, cristale etc.
Este mijlocul prin care copilul percepe și sesizează succesiunea anotimpurilor, a transformărilor specifice fiecăruia: mugurii care se desfac și înfloresc pe crengile din vaze, frunzele uscate, fructele coapte, pietrele golașe.
Acest spațiu e într-o continuuă transformare, pânzele își schimbă cromatica aproape pe nesimțite trecând de la albul iernii, la rozul pal al răsăritului de primăvară, de la bogăția colorată, cu multe fructe și legume a toamnei la austeritatea, lipsită de ornamente și podoabe a iernii.
Altfel spus, găsim înăuntru o bucățică din ce e afară, un colțișor unde se petrec schimbări, în fiecare săptămână , nu doar o dată pe anotimp. Copiii sunt întotdeauna foarte încântați să vadă ce se mai schimbă pe masă, ce mai apare, ce animăluțe își ițesc capetele de sub o bucată de lemn, ce zânuțe anunță venirea unui nou anotimp. Și sunt bucuroși să își aducă și ei contribuția cu diverse crenguțe înmugurite, scoici, pietricele, flori de sezon, castane sau ghinde.
Vă las câteva imagini grăitoare chiar de la Grădinița Scolii Gimnaziale Libere Waldorf, acolo unde fetița noastră a petrecut 3 ani minunați.
Toată primăvara până în iunie, pe masă predomină pânzele cu cromatică verde (iarba), roz pal, portocaliu deschis, crenguțe înmugurite și/sau flori de sezon în vază, șoricei, iepurași din fetru sau lână filțuită, zâne diafane.
În apropierea sărbătorii pascale
Porumbelul care anunță Rusaliile
Toamna, pânzele se schimbă în culori de portocaliu intens, roșu, arămiu și maro. Pe masă vom găsi de toate, toamna fiind un anotimp așa de ofertant: fructe si legume, flori, castane, ghinde, frunze ruginite, arici din fetru, coji, mușchi.
Iarna predomină culorile de alb și albastru sau bleu în pânzele de pe masă, și atunci când totul este acoperit de nea afară, masa poate fi destul de sobră, cu doar câteva piese: cristale și/sau scoarță de copac uscată
În apropiere de Crăciun și de Advent.
Masa anotimpurilor este o idee foarte bună de preluat și de pus în practică și acasă. Masa anotimpurilor nu trebuie neapărat să fie o masă, poate fi orice spațiu din casă, un colț, ușor de văzut și de observat de către copil. Vă asigur că veți petrece împreună timp de calitate cu copiii și este și o oportunitate excelentă de a le vorbi despre, ritm și cicluri naturale, de a discuta firesc, pornind de la curiozitățile și întrebările copilului, despre diverse plante, animale, ciclul vieții, circuitul apei în natură, lanțul trofic.
Sunt Corina și
Comments