Suntem oare suficienți de responsabili la volan? Suntem oare conștienți că această responsabilitate devine vitală atunci când pe bancheta din spate se mai află și un copil sau doi, trei?
Gândindu-mă la numeroasele cazuri văzute de-a lungul timpului în trafic, copii fără centuri, fără scaune auto sau ținuți în brațe și chiar copii care au suferit în urma accidentelor rutiere, am realizat că majoritatea părinților nu conștientizează cu adevărat riscurile la care își expun copiii atunci când sunt în mașină. Cred că, încă nu suntem sufficient de responsabili la volan și poate că, nu conștientizăm pe deplin că, viața lor, a copiilor noștri, e în mâinile noastre atunci când suntem la volan.
Nu sunt deloc panicoasă și nici omul extremelor nu sunt. E un lucru pe care însă îl iau în serios, siguranța mea și a copilului meu atunci când suntem în mașină. Încă din prima zi de când am adus-o acasă de la maternitate, am avut grijă să o pun în scoică și să o transport în siguranță acasă. Au urmat scaunele auto potrivite vârstei, nu am plecat niciodată fără să-i pun centură șamd.
Într-o zi însă, am simțit că aș putea face mai mult decât atât, am simțit că aș vrea să obțin mai multe informații despre conducerea defensivă și despre normele de siguranță la volan. Știți de ce am simțit nevoia asta? În primul rând pentru că, văd zilnic în trafic foarte mulți șoferi neatenți, preocupați în general de telefonul inteligent. Fie vorbesc la telefon și conduc doar cu o mână, fie scriu mesaje, trimit/fac poze etc, ascultă muzică cu volumul dat la maxim, încât îmi tremură mie, la mine în mașină geamurile, sau conduc cu o viteză dementă, nervoși, stresați, amenințători adesea. Astfel încât mi-am dat seama că oricât m-aș strădui să conduc corect, în siguranță, la un moment dat sunt la mâna “neatentă” a celorlalți șoferi. Și aș vrea să fiu mai pregătită pentru asta, să pot evita anumite situații care m-ar pune în pericol, pe mine și pe copilul meu. Sublinez cuvântul evit, să vă spun de ce: sunt niște statistici care spun așa: 1 copil moare la fiecare două zile în România și 900 de copii au murit tot în România în ultimii 5 ani, din cauza accidentelor rutiere.
Am văzut odată un accident la tv, soldat cu moartea unui copil în vârstă de 8 ani. Tatăl conducea, cu centura pusă regulamentar, în spate, întins pe banchetă era copilul, fără centură, dormea. Reporterul TV, l-a întrebat pe șoferul –părinte, aflat deja într-o stare de depresie și auto-blamare, cu inima cenușă: “Ați fi putut face ceva să evitați accidentul? “
Probabil că se pot face multe lucruri ca să putem evita un accident, dar după ce el s-a întâmplat nu mai putem face nimic. Putem face lucruri înainte, niciodată după. Acum e momentul să ne gândim la ce putem face pentru a EVITA. Nu vreau să ajung vreodată în situația în care să mă gândesc că aș fi putut face ceva, dar nu am făcut. Sincer nu aș putea trăi cu gândul ăsta. Așa că……..am fost la Academia Titi Aur, știți deja, am scris AICI.
Trainerii Academiei Titi Aur, cu o experiență de peste 12 ani în conducerea preventivă, au elaborat un curs special, dedicat celor care călătoresc în mașină alături de copii, se numește Ghidul Părintelui Responsabil la Volan și este un produs 100% românesc.
În România, în anul 2018, au fost raportate 1.867 de decese cauzate de accidente rutiere, adică 5 decese pe zi, iar în ultimii 10 ani peste 8.100 de copii și-au pierdut viața în accidente rutiere, la nivel european. Statistica îngrijorătoare este însoțită de date categorice, provenite din studii de specialitate: copiii care nu călătoresc în dispozitive speciale sunt de 7 ori mai expuși riscului de a fi vătămăți în accidente rutiere, în timp ce la o viteză de 60 km/oră, corpul unui pasager din mașină cântărește la impact de 9 ori propria greutate. Impactul unui copil cu parbrizul în caz de accident este echivalent cu căderea de la etajul 3 al unei clădiri.
Ghidul Părintelui Responsabil la Volan se desfășoară pe parcursul a 6 ore, și conține două părți: prima cu informații teroretice de conducere defensivă și norme de siguranță pentru copii . Aici am aflat o mulțime de lucruri noi, de care habar nu aveam: practici periculoase de condus, cum să mă pregătesc pentru o deplasare cu mașina, poziția corectă la volan, la ce sunt expuși copiii care nu sunt puși în scaune de mașină ori sunt poziționați incorect, care este dinamica în cazul unui accident și ce se întâmplă cu pasagerii, care sunt forțele care acționează la impact, dar și tehnici de siguranță pentru femeile însărcinate care șofează. De asemenea, o parte importantă a fost dedicată alegerii și montării corecte a scaunului de mașină pentru copii în funcție de standardele obligatorii de siguranță, dar și de înălțimea, greutatea și vârsta copilului. Multe informații prezentate, precum și diverse filmulețe au fost de-a dreptul șocante, vă las aici unul așa, precum un duș cu apă rece.
Partea a doua a cursului a avut ca scop conștientizarea riscului prin tehnici practice. Acolo am intrat pentru prima dată în viață într-o sală de simulatoare și am învățat ce aș putea face în caz de accident, cum să ies dintr-o mașină răsturnată și cum să scot copilul de acolo. Am testat impactul cu un obstacol fix la 15 km/oră vezi AICI, viteza de reacție și montarea corectă a scaunului pentru copii. Tot prin teste practice, am aflat cum centura de siguranță ne poate salva viața, iată am pregătit pentru voi și un filmuleț cu o simulare de răsturnare la 180 de grade. Mașina este învârtită la 360 de grade, apoi oprită într-un unghi de 180, de unde trebuie să încercăm să ieșim. Cu centura pusa și un copil pe bancheta din spate, nu e deloc ușor. Haideți să vedem.
Am plecat de acolo cu o mulțime de informații noi, care mi-au schimbat definitiv percepția asupra modului în care conduceam și asupra siguranței la volan. Am înțeles că gesturi aparent fără importanță pot face diferența între un accident grav și o deplasare în siguranță. Sunt câteva practici periculoase pe care mulți părinți nici nu conștientizează că le fac, eu am fost unul dintre ei, cum ar fi:
- Am plecat de multe ori în călătorii cu diverse chestii (bagaje de mână, sticle,sania!!!) pe bancheta din spate. Nu am știut că aceste obiecte se pot transforma în adevărate proiectile, în cazul unui accident. Ele pot lovi brutal sau chiar mortal pasagerii, vezi AICI cazul atletei Maria Cioncan decedată din cauza unui laptop, aflat pe bancheta din spate a mașinii.
- Obișnuiam să las la alegerea celorlalți adulți, aflați în mașină, purtarea centurilor de siguranță. Adică, dacă vrei să îți pui centura pune-o, dacă nu, e treaba ta. Ei bine pasagerii fără centură de siguranță, nu doar că își pun propria viață în pericol, dar pun în pericol și viață celorlați pasageri prinși regulamentar în centuri. De ce? Pentru că, la o viteză relativ mică, de 60 km/oră, corpul unui pasager din mașină cântărește la impact de 9 ori propria greutate, devenind astfel tot un fel de proiectil. Am mai reținut și că, șoferul este întotdeauna cel responsabil ca toți pasagerii să poarte centură, inclusiv cei de pe bancheta din spate, unde de cele mai multe ori aproape nimeni nu pune centura.
- Vorbitul la telefon în timpul mersului, chiar dacă este făcut cu handsfree sau speaker– scade cu 80% atenția la drum/trafic, riscul de accidente crescând de 9 ori.
- Și poate cel mai important – Nu lăsați copii liberi pe bancheta din spate și nici nu îi țineți în brațe– riscul de rănire într-un accident cu impact mediu crește de 7 ori.
Aș concluziona spunând că e foarte important la volan, să fii acolo, să fii prezent, atent, să poți vedea, auzi ce se întâmplă în mașină, în jurul tău și în acest fel să poți preveni un accident, o tragedie. Nu lăsa copilul tău să devină o statistică.
Cursul Ghidul Părintelui Responsabil la Volan are ca scop conștientizarea că viața copiilor este în mâna părinților când sunt cu toții în trafic și că orice abatere de la regulile de siguranță le poate pune viața în pericol. Este un curs cu un grad de conștientizare mare și cu tematică cu aplicabilitate imediată. Îl recomand cu drag tuturor părinților.
”Sunt convins că niciun părinte nu îi dorește răul copilului său, problema este că nu conștientizează riscul la care își expun copiii atunci când circulă cu mașina. Trebuie să înțelegem că mașina este o armă și cel mai important lucru este să învățăm să o controlăm pentru a evita să ajungem în situații de limită”, a mărturisit Titi Aur, pilotul care a câștigat 49 de raliuri și a obținut opt titluri de campion al României.
Sunt Corina și
Comments