Ritmul în Waldorf și așa……. în general

Ritmul in Waldorf

Voi aveți un program bine stabilit? Un ritm? Vă treziți dimineața și faceți lucrurile în aceeași ordine, în fiecare zi?

 

Deseori auzim că ar fi ideal să avem un “program” bine stabilit, în mod special pentru copiii noștri, cu mese, ore de somn, joacă și lecții, preferabil la aceeași oră.  Așa e bine, dar de ce?

 

Știm deja că există o strânsă corelație între ritmurile biologice umane și marile ritmuri diurne, lunare, anuale, dar și cu cele condiționate de segmente specifice ale existenței: ritmurile de înnoire a celulelor organismului, ritmurile organelor, ritmurile perioadelor de crize biografice. Bazându-se pe această cunoaștere profundă a ființei umane și a legăturilor indisolubile cu natura și cu universul, Rudolf Steiner (inițiatorul celei dintâi școli Waldorf) și-a fundamentat sistemul pedagogic pe o respectare și o aplicare generală a ritmului în educația armonioasă și sănătoasă a copilului.

 

Există un ritm și o curgere a vieții, iar noi suntem parte din ea. Astfel că, la vârsta preșcolară, programul repetat periodic, pe durate determinate, poate contribui decisiv la creșterea sănătoasă  și robustă a organismului uman. Acesta își creează niște jaloane clare între care își desfășoară existența, care pot avea efect pe toate planurile. Cam acesta ar putea fi răspunsul la întrebarea de ce e bine să existe un ritm și o continuitate în programul copiilor.

 

În școlile și grădinițele Waldorf totul are un RITM. Vă prezint mai jos ceea ce am învățat eu despre ritm, după ce fetița mea a petrecut  3 ani într-o grădiniță Waldorf.

 

Ritmul Anului

 

În grupele Waldorf evenimentele cardinale ale anului calendaristic sunt marcate prin sărbători: la echinocțiul de toamnă se desfășoară Sărbătoarea Recoltei; la solstițiul de iarnă — Sărbătoarea Crăciunului; la echinocțiul de primăvară — sărbătoarea de Paște; la solistițiul de vară –Sărbătoarea Verii.

 

Sarbatoarea verii
Sarbatoarea verii

 

 

Sarbatoarea recoltei
Sarbatoarea recoltei

 

Craciunul la Waldorf
Craciunul la Waldorf

În afară de acestea se țin și următoarele serbări: a Piticilor (a Lampioanelor), a Sfântului Mihail, a Sfântului Nicolae, a Carnavalului, și a Rusaliilor.

Sarbatoarea lampioanelor
Sarbatoarea lampioanelor

Ritmul anual este subliniat și evidențiat prin activități prilejuite de marile sărbători din calendarul creștin, dar nu numai. Activitățile care marchează diverse sărbători sunt organizate după vechile tradiții populare și culturale. Acestea sunt pregătite de fiecare cadru didactic, adaptate specificului local și introduse ca elemente artistice în activitatea educațională. Trăirea cursului anului prin sărbători realizează o legătură permanentă între copii și forțele naturii. Copilul trece periodic prin toate transformările naturii, observând schimbările de-a lungul anotimpurilor, învățând să cunoască, să respecte și să iubească natura.

 

Eu, sincer, am simțit că nu mai aveam în suflet bucuria de a fi conectată cu natura, cu anotimpurile, cu ritmul și ciclurile lor. Ca adult pierdusem legătura asta. Mă bucur că am regăsit în pedagogia Waldorf întoarcerea la esență și cu ajutorul educatorilor de aici mi-am însușit din nou ritmul.

 

Sărbătorirea evenimentelor de peste an, în derularea celor patru anotimpuri, este doar un aspect al modalitatii armonizării ritmurilor proprii ale copiilor cu cele ale naturii. Ritmurile individuale sunt diferite și deci copiii pot fi ajutați să-și găsească calea proprie de armonizare doar prin participarea nemijlocită. Atunci când copilul cântă sau ascultă, el își armonizează ritmul circulației sanguine cu cel al respirației și deci acest proces are un parcurs personalizat și diferențiat în funcție de valențele și aptitudinile personale.

 

Ritmul Săptămânii

În grădinița (precum și în școala) Waldorf se practică sistemul de predare în epoci, adică aceleași conținuturi sunt repetate pe o perioadă de 2-3 săptămâni. Acesta permite copilului să parcurgă întregul proces (învățare, repetare, verificare) prin care se familiarizează cu noile conținuturi, le însoțește, le poate aprofunda prin exersare, apoi le interiorizează, ca mai târziu să le poată folosi. Săptămână de săptămână educatoarea conduce copiii prin conținuturile activităților, ținând cont de posibilitățile acestora de a parcurge întreaga epocă.

Pe durata unei epoci (2-3 săptămâni) sunt stabilite activități specifice pentru fiecare zi a săptămânii. Activitatea este repetată odată cu revenirea zilei corespunzătoare.

De exemplu:

  • luni — pictură
  • marți – activitate practică
  • miercuri – modelaj
  • joi – euritmie
  • vineri – activitate gospodărească.

 

De asemenea, fiecărei zile îi este atribuit de educatoare un anumit aliment, în funcție de specificul local. Și prin trăirea acestui ritm, copiii învață să deosebească zilele săptămânii, succesiunea și denumirea lor (de ex. lunea, activitatea dirijată este pictură, iar alimentul ales este orezul)

Pictura la Waldorf
Zi de pictura
Ritmul zilei

Și în alcătuirea programului zilnic este respectat ritmul specific al respirației, care presupune o inspirație și o expirație, adică alternanța dintre concentrare și relaxare: “O inspirație și o expirație în predare înseamnă atunci, de exemplu, o alternanță ritmică între încordare și deconectare, între munca desfășurată cu capul și cea desfășurată cu membrele, între munca făcută cu clasa întreagă și aceea cu fiecare elev în parte. Un asemenea ritm autocreat fortifică, pe de o parte, forțele de viață ale copiilor și, pe de altă parte, ușurează munca învățătorului.”

Alternarea activităților desfășurate cu întreaga grupă de copii, cu activități desfășurate cu grupe mici și individual se prezintă astfel:

-Ziua începe cu jocul liber unde copiii aleg activitatea pe care doresc să o desfășoare, de exemplu: în timp ce 
educatoarea pregătește gustarea, unii copii pot să o ajute, alții construiesc și/sau desenează (expirație).

-După strângerea jucăriilor, când fiecare lucru își află locul în spațiul său din clasă și este din nou ordine, urmează 
jocul ritmic, care se desfășoară cu întreaga grupă (inspirație, concentrare).

-Spălatul pe mâini este un scurt moment de relaxare (expirație).

-Servirea mesei îi adună pe copii și totul se desfășoară într-o atmosferă de mulțumire și respect pentru mâncare. Repetarea zilnică a ritualului servirii mesei creează copiilor un climat socio- afectiv familial, ceea ce duce la un comportament corect legal de cultura mesei.

-Strângerea și aranjarea veselei se face împreună cu copiii, după care toți ies la jocul în curte. Acesta este un moment de destindere, relaxare, expirație.

-Se revine în sala de grupă pentru ascultarea basmului, prilej de concentrare – inspirație. Un basm se repetă zilnic în timpul epocii (2-3 săptămâni).

*Ritmul zilei este organizat diferit în funcție de tipul grădiniței (cu program normal sau prelungit).

 

În școala Waldorf, ritmul are un rol important în educarea voinței, urmărindu-se ritmul unei ore, al zilei, al lunii și al anului. Utilizarea ritmului în educație vizează intreaga ființă a celui educat, nu numai componenta sa intelectuală, într-o strânsă legătură cu lumea înconjurătoare.

 

Bibliografie: Pedagogii alternative, Ion Albulescu;

Sunt Corina și

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.