E chiar așa de grav că ne hrănim copiii cu cereale la micul-dejun?

Cereale

Suntem așa mândri de el, e mare de acum, în fiecare dimineață își pune singur să mănânce. Intră în bucătărie, pune o mână pe cutia de cereale, cealaltă pe cutia cu lapte, toarnă din amândouă într-un castron și gata, e gata micul dejun. Oh, ce bine e…….avem și noi un pic de răgaz, 5 minunte în care să ne bem și noi linișțiți cafeaua sau să ne spălăm pe dinți, după caz☺

Ne-am luat cu viața asta pe repede înainte și nu prea mai avem timp. De nimic. Suntem ocupați, stresați, plictisiți poate chiar depresivi la un moment dat și nici un am observat cum ăla micu’ s-a transformat încet, încet într-un copil rotofei, puțin spre supraponderal. Nu prea mai avem timp de gătit, suntem la serviciu 12 ore pe zi, bunicii sunt departe, mănâncă și el ce găsește la îndemână și ce-i punem noi la dispoziție, desigur. Ce mic dejun poate fi mai indicat decât cerealele cu lapte. Sunt sănătoase și dense nutrițional…..sau nu?

Nu mă refer aici la cerealele clasice (ovăz, grâu, orz etc) ci la așa zisele “cereale” expandate, colorate, inelate și dungate, de copii adorate:)))

Știu prea bine, părinții sunt ocupați. Ceralele sunt ieftine și ușor accessible, convenabile aș zice. Înțeleg .

Nu cred că este niciun capăt de lume faptul că le oferim din când în când copiilor noștri un mic-dejun de acest gen, dar oare cât de sănătos este?
Multe dintre cerealele comercializate pe piață, sunt prezentate că fiind sănătoase sau “parte dintr-o dietă echilibrată”, dar multe dintre brandurile cunoscute sunt de fapt pline cu cereale intens procesate, vitamine și minerale sintetice, coloranți artificiali și muuult zahăr.

Prea mult zahăr și carbohidrați rafinați.

Zahărul este, posibil, cel mai cumplit dușman al unui regim alimentar. Ingredientul cu două fețe, una așa dulce și bună, angelică, iar cealaltă, dăunătoare și distrugătoare, demonică.
Cea mai mare cantitate de zahăr din alimentație provine în mod obișnuit din mâncarea procesată, iar cerealele expandate, pufarinele de mic dejun sunt printre cele mai consumate produse alimentare procesate, bogate în zahăr.

Și ca să nu avem dubii, am verificat eu, într-unul dintre marile hipermarketuri bucureștene, câteva etichete. Am luat la verificat câteva dintre cele mai cunoscute branduri de cereale și aproape pe toate, zahărul este listat ca al doilea sau al treilea ingredient.

 

E grav că ne hrănim copiii cu cereale la micul-dejun?


Când îți începi ziua cu cereale bogate în zahăr, nivelul de zahăr din sânge crește brusc, la fel și insulina. Consumul excesiv de zahăr duce nu doar la îngrășare dar, și la risc de diabet, boli de inimă și cancer.

Reclamă amăgitoare și/sau înșelătoare

Astfel de cereale sunt distribuite în magazine drept ‘sănătoase” – pe cutii putem citi deseori: “whole grain” (cereale integrale) sau honey (miere), deși primele ingrediente sunt adesea cereale rafinate și zahăr. (vezi mai sus în pozele cu ingrediente)
Mici cantități de cereale integrale nu fac din aceste produse, unele sănătoase. Nici ștampila de bio/eco nu înseamnă neapărat că sunt niște produse sănătoase.

Însă studiile arată că tocmai folosirea acestor potriviri de cuvinte este o metodă eficientă de a-i deruta pe cumpărători și a-i face să creadă că aceste produse sunt sănătoase și bune de consum.

Copiii sunt adesea ținta marilor companii producătoare de cereale

Cutii mari, colorate, cu personaje cunoscute din desene animate sau eroi cu super puteri – nu mai e așadar o surpriză că, copiii asociază cerealele cu distracția și bucuria aduse de cele enumerate mai sus.

Producătorii de cereale sunt experți în marketing cu public țintă copii, nu vă lăsăți înșelați de desenele de pe cutie și nici de cuvintele cheie plasate în mod intenționat pe fața cutiilor. Într-o lume în care supraponderalitatea este un adevărat flagel, ce poate fi mai tragic decât să crezi că ai făcut o alegere bună și, de fapt, să nu faci altceva decât să înghiți foarte mult zahăr?

Ok, ce e de făcut?

Eu zic așa:

1. Să citim lista de ingrediente. Dacă sunt extrem de multe, înseamnă că produsul este procesat, prelucrat intens și ar fi mai bine să îl eviți. Cerealele intens procesate, cu adaos de zahăr (foarte mult) și alte ingrediente aducătoare de calorii, sunt o varianta de evitat.

!!! Primele trei ingrediente sunt cele mai importante deoarece ele sunt majoritare în conținutul cutiei de cereale. Atenție de asemenea la zahăr, de multe ori este listat sub alte denumiri, de mai multe ori: sirop de malț, sirop de glucoză, de grâu, de orez etc.(vezi mai sus în pozele cu ingrediente).

2.Să facem alegeri mai sănătoase pentru întreaga familie.
Există și varianta numită muesli, care, dacă este pregătită clasic, adună laolaltă fulgi simpli de cereale, fructe uscate și diferite nuci sau alune (din păcate, și la muesli va trebui să fii atent, pentru că unele rețete au ajuns să includă zahăr). Uite eu am găsit un exemplu bun de consum aici:

Ar mai fi și fulgii simpli de orz, ovăz, secară, porumb sau grâu. Eu am găsit și niște variante mai crocante, posibil să fie mai pe placul copiilor.

Toți acești fulgi de cereale sunt alegerea potrivită pentru un mic dejun sănătos. Sunt foarte bogați în fibre și printre altele fibrele rezolvă problema tranzitului intestinal și  normalizează flora intestinală. Ca să nu mai spun că sunt sățioși, o să observi că doar foarte târziu ți se va face foame din nou. Eu i-aș combina cu lapte obișnuit sau vegetal oferindu-i astfel  organismului toată energia necesară bunei sale funcționari.  I-aș lăsa la înmuiat peste noapte sau i-aș fierbe înainte de consum pentru a le crește digestibilitatea. Vei observa cum se „umflă“ în mediu umed și astfel volumul lor crește. Adaugă-le chiar tu câteva migdale, stafide, merișoare, fulgi de cocos dacă simți nevoia unui gust divers și învață să apreciezi savoarea alimentelor naturale.

*Excepțiile într-un regim alimentar sunt permise atâta timp cât de regulă urmăm un stil de viață sănătos

Sunt Corina și

 

Sursa cover foto: Tokkoro

Comments

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.