În ultimii ani am circulat mult cu mașina, în fiecare zi, la ore de vârf, dimineața când încă mai e întuneric, seara sau la amiază. Tot mai des, dacă nu chiar mereu, văd , blocată în trafic fiind, un model de șofer care devine un soi de șablon: șoferul care conduce doar cu o mână pe volan.
Doamna din stânga se rujează, în dreapta un tânăr mănâncă un sandwich luat din benzinărie, în față un domn cu mustață fumează tacticos , iar în spate dar și pe o rază de câțiva metri ceilalți șoferi manevrează telefonul, fie pentru mesaje, apeluri sau din pur divertisment. Și apoi mai sunt și cei cărora li se pare că sunt cool sau șmecheri când conduc doar cu o mâna.
Să ții ambele mâini pe volan este o măsură de bun-simț în orice condiții, dar mai ales pe asfalt acoperit de gheață sau polei, așa cum a fost zilele trecute, cu ploaia înghețată.Puțini sunt cei care, în general, circulă cu amândouă mâinile pe volan. Vă spun sincer că zilele astea, m-am rugat la propriu ca toți șoferii să țină bine volanul în mâini. Pare că suntem oriunde, dar nu în mașină: la picnic, la coafor sau la mall, dar nu la volan. Nu doar cu mintea aiurea pe câmpii, dar și fizic, ne degajăm prea mult de prezent.
Să ții volanul cu ambele mâini este o măsură de siguranță, mai ales dacă ai și copii pe bancheta din spate.
Dacă ai doar o mână pe volan și cealaltă este cu telefonul la ureche, să zicem că îți apare în față brusc, o mașină/un pieton, cu o singură mâna nu poți să eviți impactul, ai o mișcare limitată a volanului. Dar dacă le-ai avea pe amândouă, poți face o mișcare de rotație mult mai repede și mult mai amplă.
Același lucru este valabil și pentru situația în care pierzi controlul din cauza “gheții negre” pe care nu o vezi și trebuie să redresezi. Dacă ai doar o mână pe volan, nu ai nicio șansă să redresezi mașina și să o aduci înapoi pe traiectoria optimă, dar dacă ai amândouă mâinile pe volan, poți să aduci mașina înapoi pe șosea, în direcția bună.
S-a făcut și un studiu de către Universitatea din Leeds, conform căruia reacția conducătorilor auto scade cu 44% atunci când aceștia mănâncă la volan.
Doar 6% din șoferi au spus că stau cu mâinile pe volan tot timpul, exceptând atunci când trebuie să schimbe viteza.
Știți care este poziția corectă a mâinilor pe volan?
Pentru mine cel puțin, pentru că si acesta este un subiect controversat între maeștrii condusului, este varianta “la ora 9 și la ora 3”. Este poziția de cuplu maxim, nu este deloc obositoare, mai este numită și “poziția de echilibru”. Încă un motiv viabil este revenirea roţilor în linie dreaptă într-o situaţie de urgenţă. Dacă mâinile nu au poziţia corectă, revenirea se va face inexact. Folosind poziţia „9 şi 3”, subconştientul va şti exact unde să aducă volanul pentru a avea roţile drepte.
Haideți să fim un exemplu bun pentru copiii noștri, să-i transportăm în siguranță, să ne concentrăm cu atenție la drum și să ne ținem amândouă mâinile pe volan.
Comments