Hai să ne lămurim puțin și să aflăm răspunsul la întrebarea asta, bine?
Introducere
Păi, în primul rând trebuie să vă spun că inițiatorul celei dintâi școli Waldorf, din Germania, este un filosof pe nume Rudolf Steiner și nu Waldorf așa cum se crede. Steiner a fost sprijinit material de Emil Molt, patronul fabricii de țigarete Waldorf-Astoria, de aici denumirea de “Școală Waldorf”.
În România, primele grupe și clase Waldorf au fost înființate încă din 1990, în cadrul învățământului de stat. Ulterior, învățământul Waldorf din țara noastră a cunoscut o extindere semnificativă, iar organizarea acestuia se realizează prin Federația Waldorf din România, care cuprinde asociațiile Waldorf și reprezintă mișcarea Waldorf la nivel național și internațional, ca partener al Ministerului Educației și al European Council of Steiner Waldorf Schools, cu sediul la Bruxelles. În prezent, alternativa Waldorf din România include toate ciclurile de învățământ: preșcolar, primar, gimnazial și liceal, în care se aplică planuri-cadru și programe școlare specifice.
Concepția filosofică și pedagogică a lui Rudolf Steiner
Steiner considera că bazele pedagogiei sunt asigurate de o antropologie (o disciplină holistică) care analizează omul din trei puncte de vedere: ca ființă trupească , sufletească și spirituală.
El vorbește despre reprezentare, simțire și voință ca fiind cele trei puteri fundamentale ale sufletului omenesc. Acestea nu sunt separate una de cealaltă , dimpotrivă, viața sufletească concretă constă în multipla interacțiune dintre ele. Spiritul (Eul) și materia (corpul) se întâlnesc într-o zona intermediară, care este sufletul uman. Ca individualitate, Eul este o componentă a lumii spiritual-divine, iar corpul este o componentă a lumii materiale, fizice. Prin urmare educația trebuie să ajute la dezvoltarea corpului și a sufletului, astfel încât spiritul, individualitatea elevului, să se poată dezvolta la rândul său și să poată rodi în existența lui viitoare de om liber și conștient de rolul său.
Primesc des întrebarea: cum e diferită metoda Waldorf de cea tradițională?
Un răspuns scurt și la obiect (pentru că sunt multe diferențe, preeeaaa multe ) ar fi: Waldorf este o metodă alternativă de învățământ, una unde școala este centrată pe copil, unde atenția este arătată creației artistice și contemplării naturii și unde importanța acordată diferitelor tipuri de activități este egală.
În educația Waldorf esențiale sunt cunoașterea copilului, exploatarea forțelor spirituale și creative existente în el, respectarea ritmului individual al fiecăruia, spiritul de inițiativă, creativitatea, mobilitatea în gândire, toate acestea reprezentând căi spre afirmarea libertății persoanei. Programul educațional este realizat în concordanță cu aceste particularități. Scopul prioritar al pedagogiei Waldorf este acela de a-i permite fiecărui copil să își urmeze drumul personal, în armonie cu ritmul propriu și cu trebuințele sale, prin manifestarea liberă în acțiune.
Pedagogia Waldorf nu este, după cum mărturisesc chiar aceia care o promovează, o pedagogie a succesului școlar, căci nu rezolvă toate problemele care apar în evoluția copilului, însă este preocupată de aceste probleme și se străduiește să le găsească soluții.
Va urma…..
*Bibliografie: Pedagogii alternative, Ion Albulescu; Școala și doctrinele pedagogice în secolul XX, Ion Gh. Stanciu; Arta educației. Metodă și didactică, Rudolf Steiner.
Comments